Ile kalorii spalamy podczas sprzątania?

Ile kalorii spalamy podczas sprzątania?

Zastanawiasz się, ile spalamy kalorii podczas sprzątania? Jesteś w dobrym miejscu! W tym poradniku przeczytasz, czy regularne mycie podłóg lub odkurzanie może wpłynąć na wygląd sylwetki. Poznaj szczegółowe informacje.

Co spala najwięcej kalorii?

Do ćwiczeń, które spalają najwięcej kalorii, należy intensywne bieganie. Jednak długi spacer czy jazda na rowerze również stanowią świetną formę aktywnego wypoczynku. Chociaż sprzątanie trudno nazwać wypoczynkiem, warto dodać, że przy zachowaniu odpowiedniej diety oraz wykonywaniu innych aktywności fizycznych, może pomóc w osiągnięciu wymarzonej sylwetki.

Mowa tu zarówno o pracach w domu, jak i w ogrodzie. Na własnej skórze można przekonać się, że koszenie trawy czy sprzątanie kalorie spale całkiem dobrze. Wiele zależy jednak od czasu i intensywności pracy. Takie aktywności nie zastąpią ćwiczeń na siłowni pod okiem profesjonalnego trenera, jednak lekarze zgodnie podkreślają, że ruch pozwala wyeliminować ryzyko wielu groźnych schorzeń i cieszyć się dobrym zdrowiem przez wiele lat.

Chodzenie a mycie okien kalorie

Dla osób o nieco słabszej kondycji zaleca się regularne spacery i można je uznać za formę treningu. A czy w ten sposób należy traktować sprzątanie? Wystarczy wziąć pod uwagę, ile kalorii spalamy chodząc oraz porównać wynik z uzyskanym przy myciu okien. Jak przedstawiają się rezultaty?

Przy powolnym spacerze w ciągu godziny spalisz około 245 kalorii. Natomiast podczas mycia okien – około 230. Pamiętaj jednak, że ta druga aktywność angażuje głównie mięśnie rąk i zazwyczaj wymaga intensywnego wysiłku. Nic więc dziwnego, że po sprzątaniu można odczuć zmęczenie.

Łatwo zauważyć, że w przypadku takich aktywności jak mycie okien i chodzenie spalanie kalorii jest bardzo zbliżone. Podobne wyniki można uzyskać przy wielu innych czynnościach związanych ze sprzątaniem, o czym przeczytasz w kolejnej części naszego poradnika.

Ile kalorii spalisz podczas sprzątania?

Sprzątanie to proces, który obejmuje wiele zadań, a każde z nich wymaga innej intensywności. Oznacza to, że różne aktywności przyczyniają się do spalania różnej liczby kalorii. Jeśli jednak zadajesz sobie pytanie – ile kalorii spalam w ciągu kilku godzin pracy w domu, możesz wykonać listę obowiązków.

Aby oszacować spalanie kalorii podczas sprzątania, warto przyjąć średni czas na wykonanie tychże czynności. Jednak im praca będzie dłuższa, tym wydatek energetyczny wzrośnie. Rzuć okiem na proste porównanie i sprawdź, ile zmywanie naczyń, ścieranie kurzu czy koszenie trawy kcal (kalorii) faktycznie spala.

  • zmywanie naczyń – 120 kcal
  • odkurzanie – 250 kcal
  • koszenie trawy – 315 kcal
  • mycie podłogi – 195 kcal
  • zamiatanie podłogi – 160 kcal
  • sprzątanie łazienki – 300 kcal
  • ścieranie kurzu – 180 kcal

To uśrednione pomiary, lecz można je z łatwością porównać do wyników z aplikacji mobilnych, które śledzą aktywność na siłowni czy bieżni. Jednak zwróć uwagę, że liczba spalonych kalorii zależy nie tylko od czasu poświęconego na wykonywanie określonych zadań czy poziomu intensywności. Duże znaczenie ma również wiek oraz masa ciała. Jeżeli jednak zdrowie na to pozwala, warto przynajmniej raz na jakiś czas uprawiać sport, pójść na spacer lub po prostu posprzątać w czterech kątach i ogrodzie.

Całkowita przemiana materii, czyli Ile dziennie spalamy kalorii?

Całkowita przemiana materii określa dobowe wydatki energetyczne człowieka, które związane są z jego funkcjonowaniem na co dzień. Stanowi sumę podstawowej oraz ponadpodstawowej przemiany materii.

Wartość ta zależy od kilku czynników, jednak można ją łatwo obliczyć. Przede wszystkim zastanów się, czy należysz do osób o małej, średniej czy dużej aktywności fizycznej. Tym wartościom przypisuje się współczynniki – odpowiednio 1,4; 1,7 i 2,0. Teraz wystarczy skorzystać z prostego wzoru:

(1 kcal * 24h * masa ciała w kg) * współczynnik aktywności fizycznej

Zatem osoba o umiarkowanej aktywności fizycznej, która waży 65 kg, w ciągu doby spali 2652 kalorie. Warto dodać, że kilkaset kalorii spalisz podczas biegania, długiego spaceru czy właśnie sprzątania w domu.

Sprzątanie a trening mięśni

Skoro wiesz już, ile kalorii spala chodzenie, a ile sprzątanie i jak obliczyć całkowitą przemianę materii, pora zastanowić się, czy domowe obowiązki mogą wzmacniać mięśnie. Wystarczy zauważyć, które partie angażujesz podczas sprzątania, aby odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Przy wykonywaniu domowych porządków bardzo często pracują mięśnie nóg, rąk, brzucha i pośladków. Zwróć uwagę, że podczas kucania, wstawania oraz czyszczenia powierzchni angażujesz wiele różnych partii. Ponadto podnoszenie i przenoszenie cięższych przedmiotów sprawi, że podkreślisz mięśnie ramion. Z kolei na wygląd brzucha dobrze wpływa odkurzanie czy mycie podłogi. Natomiast mięśnie pośladków i ud możesz zmusić do pracy przez wyjmowanie prania z pralki oraz naczyń ze zmywarki.

Jeśli Twój cel to tylko spalanie kalorii chodzenie w zupełności wystarczy. Jeżeli jednak chcesz pracować nad mięśniami, nie unikaj obowiązków domowych. Chociaż dużo szybciej wyniki osiągniesz na siłowni, sprzątanie może być uzupełniającą formą treningu. Ponadto każda rodzaj ruchu jest korzystny dla zdrowia. W ten sposób zadbasz nie tylko o czystość w domu, ale również o doskonałe samopoczucie.

W jaki sposób sprzątanie wpływa na organizm?

Nie ulega wątpliwości, że porządki domowe to spory wydatek energetyczny. Wielogodzinne sprzątanie kcal – kalorie spala bardzo dobrze, a jednocześnie wpływa na pracę mięśni. Nie bez znaczenia jest również dobroczynny wpływ na układ krążenia. Jednak na tym atuty się nie kończą. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Pamiętaj, że sprzątanie wpływa na psychikę oraz pracę mózgu. Chociaż praca w domu, nie każdemu kojarzy się z przyjemnością, stanowi doskonały sposób na rozładowanie stresu i zapomnienie o wszystkich troskach. Ponadto podczas wykonywania tych czynności możesz włączyć ulubioną muzykę. Natomiast nagrodą za perfekcyjnie wykonane zadanie będzie czystość w czterech kątach.

Dużą satysfakcję przynosi również praca w ogrodzie. Skoro wiesz, jak nastrój poprawia chodzenie ile kalorii spala i dlaczego warto spacerować, połącz tę aktywność z pielęgnowaniem roślin w zielonym zakątku wokół domu. Ponadto możesz przystrzyc żywopłot, przygotować miejsce na grilla czy skosić trawę. A to tylko niektóre czynności, jakie zapewnią Ci masę satysfakcji.

Zadbane kwiaty i krzewy staną się wizytówką Twojego podwórka. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby zaprosić tu gości i spędzić miło czas.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Sprzątanie wcale nie musi być przykrym obowiązkiem. Aby jednak przynosiło satysfakcję, pamiętaj o wyborze sprawdzonych środków czystości. Zwróć również uwagę, aby zadbać o bezpieczeństwo dłoni, zakładając gumowe rękawice przy kontakcie z detergentami. Dobrą praktyką będzie również notowanie spalonych kalorii i porównywanie wyników. Dzięki temu zawsze zyskasz motywację. Warto dodać, że dużo łatwiej będzie Ci uzyskać cele sylwetkowe, łącząc intensywne sprzątanie z odpowiednio zrównoważoną dietą.

Przeczytaj pozostałe Wpisy